مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22659 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

عقيده ثابت داشتن چگونه امكان پذير است؟
عقيده ثابت داشتن و ريشه دار بودن آن از مسايل مهم و محوري و آرزوي همه دينداران و خداباوران پاك نهاد است. خداوند متعال در قرآن كريمش مي فرمايد: {A{/Bيُثَبِّتُ اَللَّهُ اَلَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ اَلثَّابِتِ فِي اَلْحَياةِ اَلدُّنْيا وَ فِي اَلْآخِرَةِ{w1-12w}{I14:27I}/}A}؛ {Mخداوند، صاحبان عقيده ثابت و استوار را در زندگي دنيا و در وقت مردن (و يا در عالم برزخ)، تثبيت مي كند و آنها را ثابت و استوار داشته و از لغزش در عقيده نگهداري مي نمايدM}»، {V(ابراهيم: 27)V}. اگر انسان اهميت اعتقادات و نقش آن را در زندگي فردي و اجتماعي و نيز زندگي دنيا و آخرت دريابد و ثمرات آن را به خوبي درك كند و متوجه شود كه اعتقادات انسان، بذر سعادت ابدي و جاويد است و سرمايه حقيقي وي محسوب مي گردد و از آن طرف آفات آن را نيز بشناسد و با موانع شكوفايي آن آشنا گردد، مي تواند با سعي و كوشش اين بذر گرابنها را به نهالي نورس تبديل كند و با آبياري آن با مطالب سودمند و معارف حقيقي و با رساندن مواد لازم براي رشد آن كه همان علوم الآئي و تعاليم انبيا(ع) است، آن را به درختي تناور و پر ثمر تبديل نمايد كه نه تنها خود از بركات آن استفاده مي كند، بلكه ديگران نيز از سايه سار آن بهره مند مي گردند وبه روح و روان خسته و افسرده خويش طراوت و نشاط مي بخشند. از جمله اموري كه در ثبات عقيده و حفظ آن از تزلزل و لغزش نقش محوري و اساسي دارد، اعمال نيك و صالح انسان است كه باعث اوج گرفتن اعتقادات و قرب انسان به بارگاه آلاهي مي گردد. خداوند متعال در كتاب مجيدش به اين مهم پرداخته و مي فرمايد: {A{/Bإِلَيْهِ يَصْعَدُ اَلْكَلِمُ اَلطَّيِّبُ وَ اَلْعَمَلُ اَلصَّالِحُ يَرْفَعُهُ {w8-15w}{I35:10I}/}A}، {V(فاطر: 10)V}. به عقيده مرحوم علامه طباطبايي در الميزان [ج 17/22، در ذيل آيه فوق ]، مراد از «كلم طيّب»، اعتقادات حق و درست مثل توحيد است و منظور از صعود آن، قرب به خداوند متعال است و عمل صالح، عملي است كه بر طبق آن اعتقادات حق و هماهنگ با آن باشد و معني آيه فوق چنين مي باشد: اعتقادات حق به مقام قرب الهي مي رسند و اعمال صالح موجب صعود و قرب آن عقايد پاك و سالم مي گردد. بنابراين، عمل بر طبق عقايد درست و پاك به خصوص عقيده به توحيد، موجب تعميق اين عقايد و بارور گشتن آن مي گردد و اين عقيده مستحكم زمينه ساز اعمال صالح بعدي مي گردد. يعني اعتقاد و عمل بر طبق آن داراي تأثير و تأثّر متقابل مي باشند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.